מה לקחת לטיול שטח? צעד ראשון

מה לקחת לטיול שטח? צעד ראשון:  איפה מטיילים ובאיזו עונה?

לא משנה אם אתה נער בטיול תנועת נוער, אם את תרמילאית מנוסה בדרך לטרק באלפים, או שאתם זוג לפני טיול מאורגן לסין. השאלה הזו תמיד מהדהדת לנו בראש לפני כל טיול:

מה לקחת לטיול?

והיא כמובן לא מקבלת תשובה אוטומטית, היא לרוב מקבלת מענה בעוד שאלות: איזה תיק נבחר? כמה חולצות? לקחת אוהל? איך לחסוך במשקל? האם אני באמת צריך משאבה לסינון מים?  יהיה פחות כיף אם לא אביא את הגיטרה?

שאלות, שאלות, שאלות…

בסדרת הכתבות הקרובה של טורטוגה, נעשה לכם סדר בדברים בשלושה צעדים.

צעד ראשון: איפה מטיילים ובאיזו עונה?

צעד שני: המון דברים חשובים, מה באמת צריך?

צעד שלישי: איך מחליטים מה לקחת? שלב התכל'ס.

* סיכום ורשימת ציוד כללית תצורף בכתבה האחרונה – צעד שלישי.

מה לקחת לטיול שטח?  צעד ראשון – איפה מטיילים ובאיזו עונה?

אז זה קרה. יש תאריך, יש מסלול והתרגשות קלה מדגדגת לכם בבטן. בואו נודה על העובדות, הציפייה וההכנות לטיול מרגשות והן חלק בלתי נפרד מהטיול, בטח ובטח אם אתם לקראת טיול במקום חדש שלא הכרתם. כל שנותר הוא לשאול את השאלות הנכונות, לארוז תרמיל בהתאם ולחלום על שבילים ופסגות. בואו נתחיל:

DSC01131

 

מה משך הטיול?

1. טיול תרמילאים מעל לשלושה שבועות: יש חשיבות לתרמיל שתיקחו ונוחותו. יש חשיבות למספר הפריטים שתיקחו ולמשקל שתישאו, אך יחד עם זאת, לכשתהיו בטיול שטח, הציוד הלא חיוני שלכם לרוב יהיה מאוכסן בחדר או שיימצא לו פתרון לוגיסטי אחר. גם אם תצאו לטרק – כמעט בכל הוסטל/גסטהאוס/מלון בעולם יש אפשרות לשמירת חפצים ובכך תוכלו לוותר על ציוד החשוב לטיול כולו, ושאינו רלוונטי לטרק. למשל: תיק רחצה על כל פרטיו, ביגוד שאינו לטיולים וכדומה. דבר נוסף שכדאי לברר בשלב התכנון הוא האם ניתן לשכור ציוד שטח שלא יהיה בו צורך לכל שלבי הטיול? כמו למשל שק שינה ומקלות הליכה.

DSC09866

רלוונטי גם לסעיפים הבאים, Sharing is caring : אם אתם מטיילים עם עוד שותפים, תחלקו בינכם את נטל הנשיאה בכל דבר שאפשר לחלוק בו: משחת שיניים, אוכל, דוחה יתושים, גזייה ובכלליות כל דבר מתכלה שניתן לחלוק.

2. טיול של שבוע עד שלושה שבועות: אין הרבה הבדל מטיול ארוך חוץ מהעובדה שרצוי להצטמצם בחפצי מותרות. למשל: עדיף ספר קל ככל שאפשר, ניתן לוותר על מגוון ביגוד וכדומה. אם הטיול שכמעט כולו בשטח – הצטמצמו בציוד כמעט כאילו היה זה טרק של ארבעה ימים, רק עם עוד מספר מינימלי של ביגוד להחלפה. אפשר לכבס בזריזות הלבשה תחתונה במים ולתלות לייבוש במקומות מסוימים ובכך לחסוך סחיבה של שק תחתונים וגרביים. ככל שתתנסו יותר בטיולי שטח, סביר שרמת הסטריליות שלכם תרד. מעבר לכך אין באמת צורך להביא נעליים מלבד נעלי טיולים וסנדלים/כפכפים לערב, אין צורך בעודף מוצרי היגיינה וטיפוח. זה לא באמת חשוב איך תראו בהסתובבות בעיר לפני ואחרי הטיול, לבשו ביגוד טיולים נקי. דברים משמחים וקלי משקל תמיד מבורכים. בין אם זה קלפים או מפוחית, כדאי לקחת חפצים קלים שיכולים להקפיץ את הכיף שלכם. בקיצור, היו כמה שיותר "קמצנים" על משקל אבל אל תשכחו גם ליהנות בדרך. הגב, הברכיים והחברים שיישאו עמכם את הנטל הקבוצתי יודו לכם.

3. טיול שטח של שלושה ימים עד שבוע: כל מה שקראתם בסעיף 3, רק יותר קיצוני מבחינת ציוד אקסטרה. תשקלו טוב אם להביא יותר מבגד אחד להחלפה על כל דבר שאתם לובשים. גג תהיו לארג'ים בשני תחתונים להחלפה.

4. טיול שטח עד יומיים: לרוב אין באמת צורך בבגדים להחלפה. בגלל שנושאים פחות ציוד לא הכרחי כמו ביגוד והיגיינה, אם כוחכם במותניכם, אפשר לשקול "להתפנק" ולהביא אוכל טעים יותר, כלי נגינה, רמקול קטן – או כל דבר שיעשה לכם כיף במנוחה.

5. טיול מאורגן למיטיבי לכת: הקשיבו לעצות המדריכים בשיחות ההכנה. הם מכירים את אופי הטיול על בוריו ויתנו לכם עצות טובות. מעבר לכך עדיין חושב ש"תלכו בדרך שלכם" ותביאו יותר או פחות ציוד שאינו הכרחי.

יהיו מקומות להצטיידות במהלך הטיול?

  • ברוב מסלולי הטיול יש אפשרות להשלים ציוד מתכלה בדרך. החל ממים כמובן (יישוב, מרכז מבקרים, מקור מים טבעי נקי (ביודעין בצורה מוכחת מראש, מים שניתן לטהר באמצעי טיהור וכדומה), מזון, דלק/גז וכדומה.
  • יש מקומות כאלו? מעולה! תכננו להגיע אליהם, גם אם זה אומר לרדת קצת מהמסלול, ובכך תוכלו לבחור בין לשאת פחות משקל, לבין לקחת ציוד אחר החשוב לכם.

עד כמה יהיו מים זמינים לאורך המסלול?

  • מי שתייה הם עניין בטיחותי לכל דבר. בשום מצב אל תיקחו סיכון ותמעיטו בצורך של גופכם להיות במצב של הידרציה אופטימלית.
  • במידה וכמות המים הדרושה לטיול עולה על היכולת שלכם לשאת, או על הרצון שלכם לשאת, יש למצוא פתרון חלופי לנשיאת המים.
  • לפני היציאה לשטח בררו מה האפשרויות למי שתיה: ברזים במסלול, יישובים, מעיינות ונחלים נקיים (חשוב לוודא שאין שטחי מראה בסביבה או במעלה הנחל), חנויות, קיוסקים וכדומה.

PICT0149

מילוי מימיות מנחלים: ישנם מסלולי טיול באזורים אלפיניים בהם ניתן למצוא מקורות מים טבעיים הראויים לשתייה במהלך המסלול. כדאי לבדוק אם גם במסלול שלכם ניתן למצוא מקורות שכאלו.
  • הטמנת מים: בררו האם ניתן "להטמין מים" לעצמכם או לפנות למישהו שיטמין עבורכם, אפילו בתשלום. "הטמנת מים" פירושה "להחביא" מים בנקודות לאורך המסלול, הנגישות לרכב.
  • כמויות מים ליום טיול: ישנם פרמטרים רבים לחישוב כמות המים הנדרשת לשתייה ביום טיול. משקל גוף, תוואי שטח ומרחק המסלול, טמפרטורה בזמן הליכה, לחות יחסית באוויר ועוד רבות. נלך על המלצה כללית לפיה לא נשתה פחות מ-2 ליטרים ביום חורף ללא שמש בהליכה רגועה, ועד 7 ליטרים בהליכה במזג אוויר בתוואי מדברי במסלול של 25 ק"מ.
  • זכרו מים לסוף היום וללילה – בישול, צחצוח שיניים, קפה/תה, מי שתייה בשעות המנוחה. לעתים נדרשים עוד 2 ליטרים לאדם ללילה.
  • שקית שתייה או בקבוקים? עניין של העדפה אישית. יש הטוענים שבנוסף ובשונה מבקבוקים, שקית שתיה מאפשרת להם לשתות תוך כדי הליכה ובכך שומרת להם על מאזן מים טוב יותר. מנגד, יש הגורסים כי הטעם של המים משקית שתיה הופך לרע, שהם אף פעם לא יודעים כמה הם שתו או כמה מים נשארו להם, שההתרוקנות של שקית השתייה בתוך התרמיל פוגעת באריזה של החפצים בתוכו, או שהם פשוט לא אוהבים את ההתעסקות.
  • טיהור מים: במידה וידוע לכם או שאינכם בטוחים אם יהיו לכם מים ראויים לשתייה זמינים לאורך כל המסלול, ניתן לקחת אמצעי טיהור מים. ישנן טבליות כלור או יוד שאמנם אינן מסננות את המים מעכירות וחומרים מסיסים מסוכנים, אך הן מחסלות את רוב הבקטריות/פרזיטים ורעות חולות אחרות שיכולות להתחבא במים. יש לקרוא בקפידה את ההוראות על גבי המוצרים. ניתן למצוא טבליות כאלו בחנויות מטיילים ובבתי מרקחת. חובה לקרוא בקפידה את ההוראות ולהתייעץ עם רוקח/רופא על היעילות של מוצרים אלו. בנוסף, יש קשיות ומכשירים לסינון מים בטכנולוגיות חדישות המסננים גם חומרים רעילים וגם גופים פתוגניים מסוכנים כמו בקטריות ופרזיטים.

איזה ביגוד לקחת?

נחלק זאת לפי מזג האוויר:

קר / חורף: ביגוד חם חשוב ביותר ללילות קרים ולימים ללא פעילות מאומצת. בתוך כך צריך לזכור שביגוד חורף לרוב שוקל הרבה. יש לבחור בקפידה את פרטי הלבוש, בהתאם למשקלם ויעילותם. על כמויות ומשקלים נכתוב בהמשך (צעד שלישי).

IMG_5545

"כאשר אתם מטיילים בשטח באזור המועד לגשם, אנחנו ממליצים ב"חום" להצטייד במעיל אטום למים (Water proof), בעל תפרים מולחמים ואטימות למים של לפחות 2000 מ"מ"
  • שכבה פנימית: ביגוד תרמי חשוב מאד וחסכוני במשקל. גטקס תרמי ניתן ללבוש מתחת למכנס טיולים, ובכך לחסוך נשיאה של מכנס חם לרגעי מנוחה.
  • שכבה חיצונית: יש הרבה ואריאציות לאיך לעטוף את הגוף מפני קור. זה בעיקר עניין של העדפה אישית. אנו בטורטוגה נמליץ על נשיאת מינימום משקל ובתוך כל נציג לכם מספר אפשרויות המקובלות בקהילת המטיילים:
    • שיטת הבצל המוכרת והטובה. מאפשרת להוסיף ולהוריד שכבות בקלות וזריזות. למשל: מעיל נגד גשם, מעיל פנימי (Down jacket) – מעיל פוך או פליס, גופיית פליס עם רוכסן, וצמוד לגוף גופייה תרמית.
    • מעיל אחד חם, חסין לגשם וקל משקל: אידאלי לעצירות באמצע טרק, כאשר הגוף יכול להתקרר במהרה, ואין סבלנות ללבוש ולהוריד בכל פעם 2-3 שכבות. פחות נוח בתנאים מסויימים, כאשר עם המעיל חם מידי, ובלעדיו קר מידי. חסכוני יותר במשקל ומקום בתרמיל.
  • גשם: מזג אוויר גשום יכול להביא לביגוד וגוף רטוב. הרטבות במזג אוויר קר מאד לא נעימה ואף יכולה להביא למצב של היפותרמיה וסכנה בריאותית רצינית. כאשר אתם מטיילים בשטח באזור המועד לגשם, אנחנו ממליצים ב"חום" להצטייד במעיל אטום למים (Water proof ולא  Water resistant), בעל תפרים מולחמים ואטימות למים של לפחות 2000 מ"מ. חשוב שהמעיל יהיה בעל יכולת ונטילציה טובה ומבדים נושמים, בכדי לנדף זיעה ולשמור עליכם יבשים (הרחבה בנושא בפוסט שיפורסם בעתיד).

DRY EDGE

סופטשל WATER RESISTANT של חברת HYLAEION בעל שכבה חיצונית הידרופובית דוחה מים.
  • ללא גשם/ גשם קל: סופטשלים (Softshell) הם פתרון מעולה כשכבה חיצונית החסינה בפני רוח, דקה וגמישה ולרוב גם עשויים מחומרים דוחי מים לגשם קל (Water resistant).
  • ביגוד חורף נלווה: ככל שאתר הטיול שאליו תיסעו יהיה קר יותר, כך תרצו לשמור על גופכם מבודד יותר מהאוויר. זה בעיקר רלוונטי למצבי מנוחה לאורך הטיול. יש חפצים נלווים שונים להתמודדות עם קור וחשוב שתסגלו לעצמכם את החפצים המועילים ביותר מבחינתכם. להלן מספר דוגמאות לציוד חורף נלווה:
    • כפפות, כיסוי פנים, צעיף/חם-צוואר/כובע גרב
    • גייטרס – חותלות נגד מים: רלוונטי לטיולים בשלג ובעשב רטוב.
    • מעיל פנימי (Down jacket)
    • שקיות חימום

חם / קיץ:

  • תמיד כדאי לשקול להביא בגד המתאים לשחייה וטבילה במים – איכשהו כשחם תמיד בסוף מגיעים להירטב ממים, (כמובן שיש גם את אלו שעניין הטמפ' לא מהווה עבורם בעייה והם ישמחו לשכשוך קצר גם במי שלגים). בגד ים, תחתונים, מכנס ספורט – מה שנוח לכם/ן. יחד עם זאת, ייתכן ותהיה לכם פרטיות בזמן הרחצה, באמצע חיק הטבע, ותעדיפו לרחוץ ללא ביגוד ובכך לחסוך נשיאת משקל + בגד ים רטוב שתלוי על התיק.
  • גופיה ללא שרוול זה רעיון מוצלח למצבי מנוחה או שוטטות בעיר/כפר ללא ציוד על הגב. גופיה רלוונטית בעיקר לאזורים חמים ולחים אך רק כאשר אתם מוגנים מהשמש על ידי צל, או מקפידים על מריחת קרם הגנה בעל מסנן קרינה גבוה, עמיד בזיעה, לעתים תכופות. גופיה נדבקת פחות בריח של זיעה מחולצת T ובכך דורשת פחות כביסה, והבונוס החשוב הוא שהיא לא תופסת הרבה מקום. יחד עם זאת, היא פחות רלוונטית כאשר אנו נושאים תרמילים כבדים המייצרים חיכוך גבוה עם הכתפיים.
  • ביגוד הליכה מנדף לחות – מועיל בכל תנאי מזג אוויר ובטח כשטמפרטורת הגוף עולה. פונקציונאלית אין המון הבדל בין ביגוד ספורט מנדף לביגוד טיולים מנדף, מלבד אולי העמידות. חולצת ריצה מנדפת תישחק מהר יותר מחולצה המיועדת לטיולים, המעובה באזורי חיכוך עם תיקים ותרמילים. ביחס לביגוד כותנה/פוליאסטר/לייקרה פשוטים, ביגוד מנדף לחות מאפשר קירור וונטילציה של זיעה מהירים, ובכך פשוט נעים ונוח לנו יותר. כאשר חם לנו במהלך הטיול והביגוד המנדף נרטב, יכולת הנידוף המהיר עוזרת בקירור הגוף. הזעה תוך נידוף מהיר יכולה להיות כה יעילה, עד שבמצבי חום קיצוני לעתים יהיה לנו נעים יותר להיות בתנועה, מאשר לשבת לנוח. חשוב שהביגוד יהיה איכותי ולא זול ופשוט. יש חולצות רבות הנמכרות כחולצות מנדפות, שבפועל קצב הנידוף שלהן איטי והן אינן יעילות.

חולצות

"הזעה תוך נידוף מהיר יכולה להיות כה יעילה, עד שבמצבי חום קיצוני לעתים יהיה לנו נעים יותר להיות בתנועה, מאשר לשבת לנוח"
  • חולצה מנדפת: אם הטיול כולל חשיפה ממושכת לשמש, אנו ממליצים על חולצה ארוכת שרוול. כן גם כשחם. אולי זה קצת חם יותר ברגע הראשון, אך כאשר אפקט הנידוף מתחיל לפעול, החולצה תחל להיות נעימה יותר וגם נהיה מוגנים מקרינה. אם אינכם אוהבים ביגוד ארוך ואתם מוגנים מקרינה על ידי הצללה או מקדם הגנה, חולצה קצרה מנדפת תעשה עבודה טובה גם היא. כאשר אתם בוחרים חולצה מנדפת, שימו לב שהבד עשוי חומר איכותי ויעיל.
  • מכנס טיולים מנדף לחות: ישנם סוגים שונים של מכנסי טיולים. מתקצרים (רוכסן באזור הברך), שלמים, עם יכולות נידוף מהירות ופחות מהירות, מבד המכיל לייקרה לגמישות ונוחות, או בד ריפסטופ (RIPSTOP) המונע התפשטות קרעים. המלצתנו פשוטה – שיהיה לכם נוח. חשוב שהמכנס לא יהיה צמוד מידי. יש לזכור שלא מדובר בפריט אופנה. יחד עם זאת, יש מגוון כה רב של גזרות וסוגים, כך שלבסוף תמצאו את המכנס האהוב עליכם.

מזג אוויר אביבי:

  • במזג אוויר אביבי שיטת הבצל היא השיטה הרווחת. ביגוד קליל, מאוורר ונוח לפעילות, וציוד חם למנוחה וללילות. אין הרבה הבדל מתנאי חורף, מלבד כמות השכבות שכדאי לקחת, ובאיכות האטימות לגשם במידה והמשקעים לא מאיימים עליכם.

האם נהיה חשופים לקרינת שמש חזקה?

peru 116

כלל שחייבים לזכור: כשקר לא אומר שאין קרינת שמש.

כשקרינת השמש לא מסוננת על ידי עננים עבים או צל מזדמן, קרינת השמש מסוכנת ומזיקה לעורנו ועינינו. יתר על כן, קרינת השמש גם מחממת את הגוף והראש, כך שמבלי משים גופנו יכול להיכנס לעקה, להשקיע אנרגיה מיותרת, להתעייף ואף לספוג מכת חום. כיצד נגן על עצמנו מקרינת שמש וכמה הסברים:

  • קרם הגנה לעור בעל מסנן קרינה UPF/SPF , עמיד במים והזעה.
  • מה זה UPF/SPF ? אלו הם ראשי תיבות: Sun / UV protection factor. בשנים האחרונות התחלנו לראות שמלבד הסימון על מוצרי קרם הגנה, חברות ביגוד מטיילים החלו בסימון מספר הSPF על כובעים, חולצות ומכנסיים. חשוב לומר שסינון הקרינה לא מונע רק נזקים לעור, אלא גם את השפעת הקרינה על חימום הגוף – עניין חשוב למניעת פגיעות חום.
  • משקפי שמש: חשוב לקחת משקפי שמש איכותיות בעלות עדשות עם מסנני קרינה גבוהים. עדשות שאינן איכותיות עלולות לפגוע בעיניים, שכן הן מסננות קרינת אור נראה אך לא תמיד קרינה מזיקה בלתי נראית. אפשר להתעניין במשקפי אנטי ריפלקס המסננות קרינת UV בצורה טובה, או בעדשות פולארויד המקטבות את כוון הקרינה ובכך מונעות מהקרינה להגיע לעין. העדיפו נרתיק משקפיים קומפקטי.
  • כובע: יש המעדיפים רחב שוליים ויש המעדיפים מצחייה, בכל אופן כובע הוא חובה בכל טיול. העדיפו פונקציונאליות על פני מראה. כדאי לקחת כובע קל משקל, מתקפל לגודל קומפקטי, המכסה כמה שיותר שטח, ואם אפשר בעל מסנן קרינה גבוה.
  • ביגוד: ארוך ככל שניתן, אך נוח ומנדף זיעה. אם אפשר בעל מסנן קרינה גבוה.

עצות המלצות וטיפים נוספים בנושא מה לקחת לטיול שטח? צעד ראשון, בחלק הבא…

שתף פוסט זה